Bezpieczeństwo i higiena pracy w szkole to obowiązek nie tylko uczniów, ale i nauczycieli – sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując przykładowy test BHP z odpowiedziami. Test BHP dla nauczycieli to nie tylko formalność – to praktyczne sprawdzenie wiedzy, która może zadecydować o bezpieczeństwie w pracy. Zaczynamy!
Karolina Kucharczyk
4 min.
1. Co jest pierwszym krokiem podczas ewakuacji budynku szkolnego w przypadku alarmu przeciwpożarowego?
A. Zamknięcie klasy i schowanie się pod ławką
B. Sprawdzenie obecności uczniów i wyprowadzenie ich najkrótszą drogą ewakuacyjną
C. Zgłoszenie sytuacji do dyrektora i kontynuowanie lekcji
D. Wyłączenie wszystkich urządzeń elektrycznych w budynku
2. Gdzie nauczyciel powinien skierować uczniów po opuszczeniu budynku szkolnego podczas ewakuacji?
A. Miejsce wyznaczone, zgodnie z planem ewakuacji (często boisko)
B. Do pobliskiego sklepu
C. Do sali gimnastycznej
D. Do najbliższego parku
3. Temperatura pomieszczenia, w której przeprowadzane są zajęcia szkolne, powinna wynosić co najmniej:
A. 16°C
B. 18°C
C. 20°C
4. Który numer alarmowy należy wybrać w Polsce, aby zgłosić pożar?
A. 112
B. 911
C. 123
5. Jak postąpić w przypadku, gdy w klasie zauważysz dym?
A. Włączyć alarm przeciwpożarowy i przystąpić do ewakuacji uczniów
B. Otworzyć wszystkie okna, aby przewietrzyć salę
C. Zignorować dym, jeśli jest niewielki
D. Opuścić szkołę bez powiadamiania innych
6. Kto w szkole powinien być odpowiedzialny za kontrolę apteczek pierwszej pomocy?
A. Wyłącznie pielęgniarka szkolna
B. Dyrektor szkoły
C. Wyznaczony pracownik szkoły, np. nauczyciel lub konserwator
D. Każdy nauczyciel indywidualnie
7. Podczas przerwy uczeń zaczyna się krztusić, nie może mówić ani oddychać, a jego twarz staje się sina. Co powinien zrobić nauczyciel jako pierwsze?
A. Podać uczniowi szklankę wody, aby spróbował przepłukać gardło
B. Położyć ucznia na plecach i unieść mu nogi
C. Wykonać 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową, a jeśli to nie pomoże – 5 uciśnięć nadbrzusza
D. Szybko zaprowadzić ucznia do pielęgniarki szkolnej
8. Co powinien zawierać plan ewakuacyjny szkoły?
A. Szczegółową listę kontaktów do nauczycieli
B. Dokładne instrukcje dotyczące opuszczenia budynku, punkty zbiórki i drogi ewakuacyjne
C. Listę zajęć, które należy przerwać w przypadku nagłego zdarzenia
D. Harmonogram ćwiczeń ewakuacyjnych
9. Jak postąpić w przypadku, gdy uczeń spadnie z wysokości (np. z drabinki w sali gimnastycznej)?
A. Pomóc uczniowi wstać i zaprowadzić go do gabinetu pielęgniarki
B. Ułożyć ucznia w pozycji bocznej ustalonej
C. Nie poruszać ucznia, zabezpieczyć miejsce wypadku, wezwać pomoc i obserwować jego stan
D. Podłożyć coś miękkiego pod głowę ucznia, aby było mu wygodnie
10. Jak należy przechowywać substancje chemiczne wykorzystywane na zajęciach z chemii?
A. Na otwartych półkach w sali lekcyjnej
B. W zamkniętych i odpowiednio oznakowanych szafach
C. W nieoznakowanych, szczelnych pojemnikach
D. W laboratorium, bez potrzeby oznaczenia
11. Uczeń został użądlony przez osę i po kilku minutach zaczyna mieć trudności z oddychaniem oraz pojawia się obrzęk twarzy. Jak powinien zareagować nauczyciel?
A. Obłożyć miejsce użądlenia lodem i poczekać, aż objawy ustąpią
B. Posadzić ucznia w cieniu i podać mu wodę do picia
C. Natychmiast wezwać pogotowie, poinformować personel szkoły i – jeśli uczeń ma przy sobie adrenalinę – pomóc mu ją podać
D. Posmarować miejsce użądlenia maścią przeciwzapalną i odesłać ucznia do domu
12. Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole odpowiedzialny jest?
A. Pracownik służby bhp
B. Dyrektor szkoły
C. Każdy pracownik
13. Jak powinien zareagować pracownik szkoły, jeśli warunki pracy nie spełniają wymagań BHP i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia lub życia?
A. Powinien pracować dalej, zachowując zwiększoną ostrożność
B. Ma prawo powstrzymać się od pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego
C. Ma możliwość oddalenia się z miejsca pracy, bez powiadamiania przełożonego
14. W przypadku zapalenia się urządzenia elektrycznego powinno się go gasić:
A. Gaśnicą pianową
B. Wodą
C. Gaśnicą śniegową
15. Jak należy ustawić monitor komputerowy przy stanowisku pracy nauczyciela, aby zapobiec problemom z kręgosłupem i wzrokiem?
A. Na wysokości, która wymusza pochylanie karku
B. W linii wzroku, tak, aby podczas siedzenia głowa była ustawiona prosto
C. Może być ustawiony dowolnie, ważne, aby był dobrze widoczny
16. Do gaszenia palącej się na uczniu odzieży należy użyć w pierwszej kolejności:
A. Wody z najbliższego hydrantu
B. Koca gaśniczego
C. Gaśnicy proszkowej
Po przeczytaniu tego artykułu test BHP dla nauczycieli już nie będzie stanowił wyzwania! Teraz możesz błyskawicznie i pewnie odpowiadać na pytania, mając na uwadze zarówno bezpieczeństwo swoich uczniów, jak i własne. Mnóstwo praktycznych wskazówek i odpowiedzi sprawi, że czas reakcji na każdą potencjalną sytuację będzie szybki i profesjonalny. Gotowy na test? Z pewnością pójdzie Ci jak z płatka!
Jak zmotywować pracowników do aktywnego udziału w Dniu BHP?
Karolina Kucharczyk
3 min.
Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy to jeden z kluczowych obowiązków każdej organizacji. Dzień BHP to doskonała okazja, by w kreatywny i angażujący sposób przypomnieć pracownikom o zasadach bezpieczeństwa i zminimalizować ryzyko wypadków. Jednak zachęcenie zespołu do aktywnego uczestnictwa w takim wydarzeniu może być sporym wyzwaniem. Czy Dzień BHP zawsze musi kojarzyć się z nudnymi wykładami i obligatoryjnym wypełnianiem listy obecności? Absolutnie nie! Przedstawiamy skuteczne metody motywowania zespołu do udziału w tym ważnym dniu.
Czy wiesz, że hałas w miejscu pracy to jedno z najczęstszych, a zarazem najbardziej lekceważonych zagrożeń? W wielu branżach, takich jak produkcja, budownictwo czy logistyka, poziomy hałasu znacznie przekraczają bezpieczne normy, co może mieć fatalny wpływ na zdrowie pracowników. Narażenie na długotrwały hałas prowadzi nie tylko do ubytku słuchu, ale również do innych problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia równowagi, bóle głowy czy stres. Na szczęście możemy temu zapobiec, stosując odpowiednie środki ochrony i edukację. Jak? Oto praktyczny przewodnik.
Jak dbać o słuch na co dzień – praktyczne porady i zdrowe nawyki
Karolina Kucharczyk
4 min.
Czy wyobrażasz sobie świat bez dźwięków? Szum fal, śmiech bliskich, ulubiona melodia – wszystko to kształtuje nasze codzienne doświadczenia. Słuch jest jak niewidzialny przewodnik po rzeczywistości, a jednak tak często go zaniedbujemy. Dopiero gdy zaczyna szwankować, doceniamy jego wartość. Dzisiaj dowiemy się, jak dbać o słuch na co dzień, jak hałas wpływa na jego kondycję, jakie nawyki sprzyjają jego ochronie oraz jak styl życia może wspierać zdrowie uszu.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności