1. Co jest pierwszym krokiem podczas ewakuacji budynku szkolnego w przypadku alarmu przeciwpożarowego?

A. Zamknięcie klasy i schowanie się pod ławką

B. Sprawdzenie obecności uczniów i wyprowadzenie ich najkrótszą drogą ewakuacyjną

C. Zgłoszenie sytuacji do dyrektora i kontynuowanie lekcji

D. Wyłączenie wszystkich urządzeń elektrycznych w budynku

2. Gdzie nauczyciel powinien skierować uczniów po opuszczeniu budynku szkolnego podczas ewakuacji?

A. Miejsce wyznaczone, zgodnie z planem ewakuacji (często boisko)

B. Do pobliskiego sklepu

C. Do sali gimnastycznej

D. Do najbliższego parku

3. Temperatura pomieszczenia, w której przeprowadzane są zajęcia szkolne, powinna wynosić co najmniej:

A. 16°C

B. 18°C

C. 20°C

4. Który numer alarmowy należy wybrać w Polsce, aby zgłosić pożar?

A. 112

B. 911

C. 123

5. Jak postąpić w przypadku, gdy w klasie zauważysz dym?

A. Włączyć alarm przeciwpożarowy i przystąpić do ewakuacji uczniów

B. Otworzyć wszystkie okna, aby przewietrzyć salę

C. Zignorować dym, jeśli jest niewielki

D. Opuścić szkołę bez powiadamiania innych

6. Kto w szkole powinien być odpowiedzialny za kontrolę apteczek pierwszej pomocy?

A. Wyłącznie pielęgniarka szkolna

B. Dyrektor szkoły

C. Wyznaczony pracownik szkoły, np. nauczyciel lub konserwator

D. Każdy nauczyciel indywidualnie

7. Podczas przerwy uczeń zaczyna się krztusić, nie może mówić ani oddychać, a jego twarz staje się sina. Co powinien zrobić nauczyciel jako pierwsze?

A. Podać uczniowi szklankę wody, aby spróbował przepłukać gardło

B. Położyć ucznia na plecach i unieść mu nogi

C. Wykonać 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową, a jeśli to nie pomoże – 5 uciśnięć nadbrzusza

D. Szybko zaprowadzić ucznia do pielęgniarki szkolnej

8. Co powinien zawierać plan ewakuacyjny szkoły?

A. Szczegółową listę kontaktów do nauczycieli

B. Dokładne instrukcje dotyczące opuszczenia budynku, punkty zbiórki i drogi ewakuacyjne

C. Listę zajęć, które należy przerwać w przypadku nagłego zdarzenia

D. Harmonogram ćwiczeń ewakuacyjnych

9. Jak postąpić w przypadku, gdy uczeń spadnie z wysokości (np. z drabinki w sali gimnastycznej)?

A. Pomóc uczniowi wstać i zaprowadzić go do gabinetu pielęgniarki

B. Ułożyć ucznia w pozycji bocznej ustalonej

C. Nie poruszać ucznia, zabezpieczyć miejsce wypadku, wezwać pomoc i obserwować jego stan

D. Podłożyć coś miękkiego pod głowę ucznia, aby było mu wygodnie

10. Jak należy przechowywać substancje chemiczne wykorzystywane na zajęciach z chemii?

A. Na otwartych półkach w sali lekcyjnej

B. W zamkniętych i odpowiednio oznakowanych szafach

C. W nieoznakowanych, szczelnych pojemnikach

D. W laboratorium, bez potrzeby oznaczenia

11. Uczeń został użądlony przez osę i po kilku minutach zaczyna mieć trudności z oddychaniem oraz pojawia się obrzęk twarzy. Jak powinien zareagować nauczyciel?

A. Obłożyć miejsce użądlenia lodem i poczekać, aż objawy ustąpią

B. Posadzić ucznia w cieniu i podać mu wodę do picia

C. Natychmiast wezwać pogotowie, poinformować personel szkoły i – jeśli uczeń ma przy sobie adrenalinę – pomóc mu ją podać

D. Posmarować miejsce użądlenia maścią przeciwzapalną i odesłać ucznia do domu

12. Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole odpowiedzialny jest?

A. Pracownik służby bhp

B. Dyrektor szkoły

C. Każdy pracownik

13. Jak powinien zareagować pracownik szkoły, jeśli warunki pracy nie spełniają wymagań BHP i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia lub życia?

A. Powinien pracować dalej, zachowując zwiększoną ostrożność

B. Ma prawo powstrzymać się od pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego

C. Ma możliwość oddalenia się z miejsca pracy, bez powiadamiania przełożonego

14. W przypadku zapalenia się urządzenia elektrycznego powinno się go gasić:

A. Gaśnicą pianową

B. Wodą

C. Gaśnicą śniegową

15. Jak należy ustawić monitor komputerowy przy stanowisku pracy nauczyciela, aby zapobiec problemom z kręgosłupem i wzrokiem?

A. Na wysokości, która wymusza pochylanie karku

B. W linii wzroku, tak, aby podczas siedzenia głowa była ustawiona prosto

C. Może być ustawiony dowolnie, ważne, aby był dobrze widoczny

16. Do gaszenia palącej się na uczniu odzieży należy użyć w pierwszej kolejności:

A. Wody z najbliższego hydrantu

B. Koca gaśniczego

C. Gaśnicy proszkowej

ABC, czyli test jednokrotnego wyboru - Power Safety

Po przeczytaniu tego artykułu test BHP dla nauczycieli już nie będzie stanowił wyzwania! Teraz możesz błyskawicznie i pewnie odpowiadać na pytania, mając na uwadze zarówno bezpieczeństwo swoich uczniów, jak i własne. Mnóstwo praktycznych wskazówek i odpowiedzi sprawi, że czas reakcji na każdą potencjalną sytuację będzie szybki i profesjonalny. Gotowy na test? Z pewnością pójdzie Ci jak z płatka!

Zerknij także na test BHP z pytaniami i odpowiedziami lub odwiedź nas na LinkedIn.