Słyszałaś_słyszałeś kiedyś o andragogice? Jeżeli nie, to za chwilę dowiesz się, z czym to się je. Andragogika to subdyscyplina pedagogiki zajmująca się kształceniem dorosłych. No właśnie, tylko jak się uczą dorośli? W tym artykule zebraliśmy moc faktów związanych z nauczaniem dorosłych.
Katarzyna Gulanowska
2 min.
Fakt: Dorośli podczas nauki posługują się inteligencją skrystalizowaną
Osoby dorosłe uczą się, wykorzystując inteligencję skrystalizowaną tj. do nauki wykorzystują nabyte już wcześniej doświadczenia oraz nawyki umysłowe. Inteligencja skrystalizowana bezustannie rozwija się w ciągu naszego życia, poprzez ciągłe wzbogacanie naszego doświadczenia. Przykładem zdolności inteligencji skrystalizowanej jest np. nauka słownictwa.
Fakt: Dorośli lepiej przyswajają wiedzę, która będzie im realnie przydatna
Niech podniesie rękę ten, kto lubi uczyć się rzeczy niepotrzebnych (Las rąk? A jednak widzę, że nikt nie podniósł ręki). Dorosły uczący się jest nastawiony na aplikowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Myślę, że to jeden z głównych powodów dla których część pracowników „nietęgo” zaopatruje się na uczestnictwo w szkoleniu BHP. W dalszym ciągu wielu trenerów nie do końca potrafi „ubrać” wiedzę BHP w przydatne informacje. Może warto by było, aby podczas szkolenia BHP pojawiły się takie informacje/ćwiczenia jak m.in.:
jak korzystać z gaśnicy samochodowej i gdzie ją najlepiej przechowywać w aucie? (ponad 91% Polaków ma w swoim gospodarstwie domowym auto – więc chyba warto wiedzieć)
jak prawidłowo nakładać zatyczki antyhałasowe? (pokazanie, a może wspólne ćwiczenia jak to poprawnie wykonać). Nie wystarczy samo powiedzenie: „na terenie produkcji zobowiązani jesteście stosować ochronę słuchu”. Niezbędna jest przydatna wiedza – w tym przypadku demonstracja jak właściwie zastosować ochronę słuchu.
Jak myślisz, czy podane powyżej przykłady contentu na szkolenie okresowe BHP mogą być przydatne dla Twojego pracownika? Pamiętaj, że główną motywacją osoby dorosłej do nauki i przyswajania wiedzy jest jego motywacja wewnętrzna.
Fakt: Osoby dorosłe lubią uczyć się poprzez rozwiązywanie problemów
Jeżeli właśnie przygotowujesz się do przeprowadzenia najbliższego szkolenia okresowego BHP i już udało Ci się utworzyć 364 slajdy, to mam dla Ciebie smutną informację – to wcale nie jest powód do dumy. ? Aby poprawić efektywność szkolenia (oraz zmniejszyć/wyeliminować ilość włosów, które wyrwą sobie uczestnicy szkolenia w trakcie jego trwania), część slajdów i swojego monologu zastąp ćwiczeniami praktycznymi. Przygotuj case study sytuacji, wypadków, które będą mieli rozpatrzyć oraz przeanalizować uczestnicy szkolenia. Skorzystaj z quizów BHP, zagadek z zakresu bezpieczeństwa do rozwiązania. Poprzez rozwiązywanie problemów uczymy się skuteczniej, a także przyjemniej.
Jak się uczą dorośli i wskazówka dla każdego szkoleniowca BHP
Jeżeli jesteś trenerem BHP, który przeprowadza szkolenia okresowe BHP w różnych firmach, dla różnych grup zawodowych – to rada jest prosta – do każdej grupy podchodź indywidualnie. Twórz zindywidualizowane programy edukacyjne, dostosowane do rzeczywistych potrzeb oraz oczekiwań osób szkolonych. Dostosowuj treści, jak również metody i techniki edukacyjne. No to powodzenia! ?
Katarzyna Gulanowska
Safety Culture Innovator, Co-founder Power Safety, Co-founder Proresult
Podobne artykuły
Zawał serca? Czas działać! Minuty, które decydują o życiu!
Karolina Kucharczyk
4 min.
Każdego roku miliony ludzi na całym świecie umierają z powodu zawału serca, który jest nagłym stanem zagrożenia życia. W przypadku zawału liczy się szybka reakcja i właściwe działania, które mogą decydować o losie chorego. Wielu z nas nie wie jednak, jak rozpoznać jego objawy lub co należy zrobić w krytycznych pierwszych minutach. Przyjrzyjmy się typowym i nietypowym objawom zawału, różnicom w ich występowaniu w zależności od wieku i płci oraz zasadom postępowania, które mogą uratować życie.
Udar mózgu w pracy – jak rozpoznać objawy i nie zmarnować czasu?
Karolina Kucharczyk
4 min.
Czy wiesz, że każda sekunda ma ogromne znaczenie przy udarze mózgu? Czas to kluczowy czynnik, który może decydować o życiu lub zdrowiu osoby, u której dochodzi do tego typu bezpośredniego zagrożenia życia. Szczególnie w miejscu pracy, gdzie stres i tempo działania mogą utrudniać reakcję, ważne jest, by znać podstawowe zasady rozpoznawania udaru i udzielania pierwszej pomocy. Odkryj jak łatwo zapamiętać symptomy udaru, dzięki zasadzie FAST. Dowiesz się, czym różnią się poszczególne typy udarów i nauczysz się, jak skutecznie udzielić pierwszej pomocy. Co więcej, odkryjemy, jak poprzez grywalizację możemy wspólnie szerzyć wiedzę o udarach w angażujący i przystępny sposób!
Jak zmotywować pracowników do aktywnego udziału w Dniu BHP?
Karolina Kucharczyk
3 min.
Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy to jeden z kluczowych obowiązków każdej organizacji. Dzień BHP to doskonała okazja, by w kreatywny i angażujący sposób przypomnieć pracownikom o zasadach bezpieczeństwa i zminimalizować ryzyko wypadków. Jednak zachęcenie zespołu do aktywnego uczestnictwa w takim wydarzeniu może być sporym wyzwaniem. Czy Dzień BHP zawsze musi kojarzyć się z nudnymi wykładami i obligatoryjnym wypełnianiem listy obecności? Absolutnie nie! Przedstawiamy skuteczne metody motywowania zespołu do udziału w tym ważnym dniu.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności