Ocena ryzyka zawodowego – 8 zagrożeń w pracy biurowej
Ocena ryzyka zawodowego to kluczowy proces w każdym miejscu pracy, niezależnie od branży, czy charakteru wykonywanych obowiązków. Dla pracowników biurowych może to wydawać się mniej istotne niż dla tych pracujących w bardziej fizycznych zawodach. Jednak praca biurowa również niesie ze sobą pewne zagrożenia, które należy uwzględnić. W tym artykule przyjrzymy się 8 zagrożeniom w pracy biurowej i zasadom oceny ryzyka zawodowego, które pomogą zapobiec potencjalnym problemom.
Katarzyna Gulanowska
3 min.
Ocena ryzyka zawodowego
Ocena ryzyka zawodowego polega głównie na analizie. To proces identyfikowania i oceny potencjalnych zagrożeń w miejscu pracy oraz podejmowania działań, które je wyeliminują lub zminimalizują. Ocenę ryzyka zawodowego w Polsce regulują następujące przepisy:
Kodeks pracy: w Polsce ocena ryzyka zawodowego jest jednak uregulowana w Kodeksie pracy art. 226. Pracodawca ma obowiązek oceniania i dokumentowania oceny ryzyka zawodowego w środowisku pracy.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650): dokument stanowi o obowiązku przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego przez pracodawcę. Dodatkowo opisuje obowiązek stosowania w następstwie oceny ryzyka zawodowego środków profilaktycznych, metod oraz organizacji pracy.
Pracodawcy są zobowiązani prawnie do przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego i zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym muszą posiadać odpowiednią dokumentację oceny ryzyka zawodowego.
Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze – ocena ryzyka zawodowego
Praca biurowa wydaje się być bezpieczna. Jednak tak, racja: wydaje się. Nie możemy zapominać, że nawet siedzenie przed komputerem przez długie godziny może wiązać się z ryzykiem.
Nie wierzysz? A ile razy „udało” Ci się wylać na klawiaturę, albo laptopa wodę, herbatę czy kawę? Niby nic wielkiego, ale…. płyn + urządzenie elektryczne może być naprawdę mieszanką wybuchową – dosłownie. Bezsprzecznie wyjaśniliśmy Ci, że praca w biurze tylko wydaje się być bezpieczna, to przedstawiamy osiem zagrożeń w pracy biurowej:
1. Ergonomia pracy przy komputerze, a w zasadzie jej brak
Ergonomia pracy przy komputerze to kluczowy aspekt w pracy biurowej i podstawa ochrony zdrowia pracowników. Jej brak, to w zasadzie brak higieny pracy. Niewłaściwa pozycja ciała, nieergonomiczne krzesło czy monitor ustawiony za nisko, za wysoko, mogą prowadzić do bólów pleców, nadgarstków i innych problemów zdrowotnych.
2. Stres
Stres w pracy biurowej może być wynikiem presji czasu, nadmiernego obciążenia pracą, czy konfliktów w zespole. To zagrożenie dla zdrowia psychicznego pracowników, a nawet może prowadzić do wypalenia zawodowego, nerwic, depresji….
3. Długi czas siedzenia
Siedzenie przez długie godziny może jednak prowadzić do problemów zdrowotnych pracowników. Niekorzystnych skutków zdrowotnych możemy spodziewać się szczególnie w obszarach kręgosłupa, krążenia. To fakt potwierdzony naukowo. W raporcie HealtDesk wskazano na podstawie badania, jakie partie ciała najczęściej bolą pracowników biurowych. Ponad 50% osób badanych, pracujących w biurze zmaga się z bólami szyi. Pracownicy wskazują również na ból łopatek (42,3 proc), głowy (35 proc.) i barków (31,3 proc.).
4. Niewłaściwe oświetlenie
Brak odpowiedniego oświetlenia może prowadzić do zmęczenia oczu, bólów głowy i obniżonej wydajności. Warto korzystaj z dobrodziejstw naturalnego oświetlenia. Warto również pamiętać (o ile to możliwe) o ustawieniu monitora pod kątem 90 stopni do okna.
5. Zagrożenia ze strony sprzętu biurowego
Uszkodzony lub nieodpowiednio utrzymany sprzęt biurowy, taki jak np. fotel, biurko czy klawiatura, może jednak prowadzić do wypadków i problemów zdrowotnych pracowników. Przetarty kabel, uszkodzone gniazdko mogą przyczynić się do porażenia prądem elektrycznym.
6. Monotonia
Wykonywanie monotonnych zadań przez długi czas może prowadzić do nudzenia się pracowników, co wpływa negatywnie na ich motywację i wydajność. Ważną wskazówką okazuje się planowanie swojego dnia pracy.
7. Izolacja społeczna
Praca biurowa może być jednak samotna, szczególnie w przypadku pracy zdalnej. Izolacja społeczna może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak: depresja czy stany lękowe.
8. Brak aktywności fizycznej
Brak regularnej aktywności fizycznej w pracy biurowej może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak otyłość czy choroby serca.
Ocena ryzyka zawodowego – nie bagatelizuj!
Praca biurowa może wydawać się bezpieczna, ale… jak wskazuje osiem powyższych punktów, nie wolno bagatelizować potencjalnych zagrożeń. Bierz aktywny udział na najbliższym szkoleniu bhp. Musisz poznać zagrożenia w swoim miejscu pracy.
Przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego, opis ocenianego stanowiska pracy i dostosowanie warunków pracy do potrzeb pracowników, może jednak znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia wypadków, problemów zdrowotnych czy stresu.
Katarzyna Gulanowska
Safety Culture Innovator, Co-founder Power Safety, Co-founder Proresult
Podobne artykuły
Czym jest psychologiczna pierwsza pomoc?
Karolina Kucharczyk
4 min.
W obliczu nagłych, trudnych wydarzeń, takich jak wypadek, katastrofa naturalna czy osobista tragedia, naszą pierwszą myślą jest często udzielenie pomocy fizycznej. Jednak równie ważna, a czasem nawet ważniejsza, jest troska o stan psychiczny osoby dotkniętej kryzysem. Właśnie w takich momentach kluczową rolę odgrywa psychologiczna pierwsza pomoc (PPP). To zestaw umiejętności, które pozwalają wesprzeć drugiego człowieka, przywrócić mu poczucie bezpieczeństwa i pomóc odnaleźć się w chaosie.
Potknięcia, poślizgnięcia się i upadki w pracy – jak uniknąć najczęstszych zagrożeń?
Karolina Kucharczyk
3 min.
Codzienne obowiązki w pracy pochłaniają naszą uwagę do tego stopnia, że często zapominamy o otaczających nas zagrożeniach. Tymczasem statystyki Głównego Urzędu Statystycznego nie pozostawiają złudzeń. To właśnie upadki osób, w tym poślizgnięcia i potknięcia, od lat stanowią jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy pracy w Polsce. Chociaż mogą wydawać się błahe, ich skutki bywają bardzo poważne, prowadząc do długotrwałych urazów i absencji. Kluczem do bezpiecznego środowiska pracy jest zrozumienie tych ryzyk i świadome wdrażanie działań prewencyjnych. Pamiętajmy, że na bezpieczeństwo pracujemy wszyscy – każdego dnia.
Bezpieczeństwo i higiena pracy: klucz do zdrowego środowiska zawodowego
Karolina Kucharczyk
4 min.
Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) to filar każdego dobrze funkcjonującego miejsca pracy. Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników nie tylko pozwala zapobiegać wypadkom, ale także buduje pozytywną kulturę organizacji, zapewniając komfort i wydajność w codziennych działaniach. Dlaczego BHP jest tak istotne i co powinniśmy o nim wiedzieć? Przyjrzyjmy się dokładniej.