Dlaczego pracownicy nie angażują się w Dzień BHP?

Na starcie warto zastanowić się, dlaczego Dzień BHP bywa odbierany negatywnie. Poznanie przyczyn pomoże lepiej przygotować wydarzenie, które faktycznie wzbudzi zainteresowanie.

  • BRAK ŚWIADOMOŚCI O ZNACZENIU BEZPIECZEŃSTWA
    Bywa, że pracownicy nie zdają sobie sprawy, jak duży wpływ mają zasady BHP na ich codzienną pracę i zdrowie.
  • POSTRZEGANIE DNIA BHP JAKO NUDNEGO OBOWIĄZKU
    Gdy wydarzenia są organizowane na zasadzie „odfajkowania” (wszystkie firmy organizują w około, więc my też) nic dziwnego, że uczestnikom brakuje entuzjazmu.
  • MONOTONIA I TEORETYCZNOŚĆ
    Długie prezentacje pełne przepisów mogą być mało angażujące i trudne do zapamiętania.
  • BRAK KORZYŚCI OSOBISTYCH
    Jeżeli pracownicy nie dostrzegają bezpośrednich profitów z uczestnictwa, ich zaangażowanie będzie znikome.

Zrozumienie tych barier pozwoli przełamać schemat i nadać nową jakość Dniowi BHP w Twojej firmie.

Sposoby na zwiększenie zaangażowania pracowników

1. Interaktywna i angażująca forma wydarzenia BHP

Tradycyjne wykłady warto zastąpić warsztatami i symulacjami, które zachęcą pracowników do aktywnego udziału:

  • PRAKTYCZNE WARSZTATY
    Zamiast suchej teorii zorganizuj warsztaty np. z obsługi sprzętu ochronnego, zasad bezpiecznego zachowania się z urządzeniami pod napięciem, praktyczne szkolenie ppoż.
  • SYMULACJE WYPADKÓW I PIERWSZEJ POMOCY
    Możliwość wzięcia udziału w realistycznych scenariuszach nauczy pracowników, jak zachować się w awaryjnych sytuacjach.
  • GRY ZESPOŁOWE
    Quizy, formy grywalizacji czy też warsztaty grupowe związane z tematyką BHP to świetny sposób na naukę w przyjaznej atmosferze.

2. Wprowadzenie elementów rywalizacji i nagród

Nic tak nie pobudza motywacji, jak odrobina zdrowej rywalizacji. Jak to przełożyć na Dzień BHP?

  • KONKURSY Z ATRAKCYJNYMI NAGRODAMI
    Uczestnicy mogą rywalizować w znajomości zasad BHP, np. w formie turnieju wiedzy. Nagrody w postaci kart podarunkowych czy dni wolnych to dodatkowy bodziec. Poznaj nasze gry bhp i wykorzystaj je w trakcie swojego wydarzenia.
  • PUNKTY MOTYWACYJNE
    Przyznawanie punktów za aktywność, które można później wymienić na firmowe benefity, to rozwiązanie, które zainteresuje każdego. Sami w trakcie organizowanych dni bezpieczeństwa dla danych klientów – stosujemy właśnie tę formę.

3. Zaangażowanie liderów i kadry kierowniczej

Jeśli zaangażowanie zaczyna się od góry, reszta zespołu chętniej dołącza do działania:

  • PRZYKŁAD IDZIE Z GÓRY
    Obecność i aktywne uczestnictwo liderów oraz przełożonych zachęca pracowników do naśladowania. Widok menedżera biorącego udział w warsztatach jest bezcenny.
  • JASNY PRZEKAZ O ZNACZENIU BEZPIECZEŃSTWA
    Regularne komunikaty od kadry kierowniczej na temat priorytetowego znaczenia BHP wzmacniają wagę tego dnia.

4. Personalizacja wydarzenia

Pracownicy bardziej zaangażują się w wydarzenie, które uwzględnia ich potrzeby i specyfikę pracy.

  • TREŚCI DOSTOSOWANE DO BRANŻY
    Dzień BHP w fabryce powinien różnić się od wydarzenia organizowanego w środowisku biurowym. Tematyka musi być adekwatna do charakteru pracy.
  • UWZGLĘDNIENIE POMYSŁÓW ZESPOŁU
    Pracownicy, którzy zgłoszą własne propozycje tematów lub zajęć, poczują się częścią organizacji wydarzenia.

5. Promocja i budowanie świadomości przed wydarzeniem

Zadbanie o odpowiednią promocję zwiększa szanse na sukces. Jak to zrobić?

  • KAMPANIA INFORMACYJNA
    Plakaty, newslettery czy krótkie filmy zapowiadające wydarzenie pomogą dotrzeć do wszystkich.
  • MEDIA WEWNĘTRZNE
    Zapowiedzi w intranecie, podczas spotkań zespołowych czy firmowych social mediów zbudują zainteresowanie już na kilka tygodni przed wydarzeniem.
  • ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJE
    Powierzenie niektórych zadań zespołowi zwiększy ich poczucie odpowiedzialności za powodzenie Dnia BHP.

6. Zapewnienie luźnej i przyjaznej atmosfery

Dzień BHP nie musi być oficjalny i sztywny. Przyjazne otoczenie sprzyja nauce.

  • SWOBODNA DYSKUSJA
    Stwórz przestrzeń, gdzie każdy pracownik poczuje się komfortowo, by podzielić się swoimi obawami, pytaniami czy sugestiami na temat bezpieczeństwa.
  • DODATKOWE ATRAKCJE
    Jedną z atrakcji może być poczęstunek (coraz częściej food truck), pokaz nowoczesnego sprzętu ochronnego lub zaproszenie inspirujących gości (np. ekspertów BHP) uczynią wydarzenie atrakcyjniejszym.

Zaangażowanie pracowników w Dzień BHP wymaga dobrego planu, personalizacji i kreatywnego podejścia. Praktyczne warsztaty, odrobina rywalizacji, aktywny udział liderów, dobra promocja wydarzenia i przyjazna atmosfera to kluczowe elementy sukcesu. Zachęcamy do wdrożenia tych metod w swojej firmie i obserwowania efektów. A jakie metody sprawdziły się w Waszych organizacjach?

Klucz trzymany w ręce - Power Safety