Fakt: Dorośli podczas nauki posługują się inteligencją skrystalizowaną

Osoby dorosłe uczą się, wykorzystując inteligencję skrystalizowaną tj. do nauki wykorzystują nabyte już wcześniej doświadczenia oraz nawyki umysłowe. Inteligencja skrystalizowana bezustannie rozwija się w ciągu naszego życia, poprzez ciągłe wzbogacanie naszego doświadczenia. Przykładem zdolności inteligencji skrystalizowanej jest np. nauka słownictwa.

Fakt: Dorośli lepiej przyswajają wiedzę, która będzie im realnie przydatna

Niech podniesie rękę ten, kto lubi uczyć się rzeczy niepotrzebnych (Las rąk? A jednak widzę, że nikt nie podniósł ręki). Dorosły uczący się jest nastawiony na aplikowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Myślę, że to jeden z głównych powodów dla których część pracowników „nietęgo” zaopatruje się na uczestnictwo w szkoleniu BHP. W dalszym ciągu wielu trenerów nie do końca potrafi „ubrać” wiedzę BHP w przydatne informacje. Może warto by było, aby podczas szkolenia BHP pojawiły się takie informacje/ćwiczenia jak m.in.:

  • jak korzystać z gaśnicy samochodowej i gdzie ją najlepiej przechowywać w aucie? (ponad 91% Polaków ma w swoim gospodarstwie domowym auto – więc chyba warto wiedzieć)
  • jak prawidłowo nakładać zatyczki antyhałasowe? (pokazanie, a może wspólne ćwiczenia jak to poprawnie wykonać). Nie wystarczy samo powiedzenie: „na terenie produkcji zobowiązani jesteście stosować ochronę słuchu”. Niezbędna jest przydatna wiedza – w tym przypadku demonstracja jak właściwie zastosować ochronę słuchu.

Jak myślisz, czy podane powyżej przykłady contentu na szkolenie okresowe BHP mogą być przydatne dla Twojego pracownika? Pamiętaj, że główną motywacją osoby dorosłej do nauki i przyswajania wiedzy jest jego motywacja wewnętrzna.

Fakt: Osoby dorosłe lubią uczyć się poprzez rozwiązywanie problemów

Jeżeli właśnie przygotowujesz się do przeprowadzenia najbliższego szkolenia okresowego BHP i już udało Ci się utworzyć 364 slajdy, to mam dla Ciebie smutną informację – to wcale nie jest powód do dumy. ? Aby poprawić efektywność szkolenia (oraz zmniejszyć/wyeliminować ilość włosów, które wyrwą sobie uczestnicy szkolenia w trakcie jego trwania), część slajdów i swojego monologu zastąp ćwiczeniami praktycznymi. Przygotuj case study sytuacji, wypadków, które będą mieli rozpatrzyć oraz przeanalizować uczestnicy szkolenia. Skorzystaj z quizów BHP, zagadek z zakresu bezpieczeństwa do rozwiązania. Poprzez rozwiązywanie problemów uczymy się skuteczniej, a także przyjemniej.

Jak się uczą dorośli i wskazówka dla każdego szkoleniowca BHP

Jeżeli jesteś trenerem BHP, który przeprowadza szkolenia okresowe BHP w różnych firmach, dla różnych grup zawodowych – to rada jest prosta – do każdej grupy podchodź indywidualnie. Twórz zindywidualizowane programy edukacyjne, dostosowane do rzeczywistych potrzeb oraz oczekiwań osób szkolonych. Dostosowuj treści, jak również metody i techniki edukacyjne. No to powodzenia! ?